Lender & Spender nieuws

“Binnen een paar seconden analyseren we de persoonlijke financiën van een klant”

Gepubliceerd 1 maand geleden

Als relatieve nieuwkomer in de markt (sinds 2016) verbaasde Robert Leclercq van online kredietverstrekker Lender & Spender, zich over het tijdrovende proces om de inkomsten en lasten voor de beoordeling van een consumptief krediet vast te stellen. Niet nodig zegt de CEO- en medeoprichter van het Amsterdamse platform: “Met de inzet van techniek en data kun je het veel aangenamer voor je klant maken en meer leningen beoordelen tegen minder kosten én risico’s.”

Het doet wat snelle-jongens-Sillicon Valley-achtig abstract aan: ‘data en techniek inzetten’. Wat betekent het concreet?

“In de praktijk zagen we hoeveel tijd het kostte om de financiële situatie van een klant vast te stellen in het kader van de wettelijke inkomstenlastentoets. Ik heb een achtergrond in de financiële sector bij KPMG en ABN AMRO en Huub, mijn medeoprichter, is ontwikkelaar en heeft onder andere gewerkt bij Google. Wij zeiden tegen elkaar: dit moet toch anders kunnen. Al dat verzamel- en uitpluiswerk van allerlei documenten. We zien nog voor ons hoe een beoordelaar bij een andere partij op zijn beeldscherm met een liniaal de PDF’jes met transacties van zijn klant aan het controleren was.”

Dus?

“Hebben wij de Loanwise-tool ontwikkeld. Die gaat eenmalig door de banktransacties van een klant om de verschillende gegevens te categoriseren. Met deze gestandaardiseerde dataset analyseren we in een paar seconden de persoonlijke financiële situatie. Denk aan het in kaart brengen van bestendig inkomen en financiële verplichtingen, de gezins- en woonsituatie en de betaalmoraal, waarbij bijvoorbeeld betalingen aan incassobureau’s en goktransacties.”

Snelheid dus, minder gehannes met documenten, wat zijn er nog meer voordelen van Loanwise?

“Het is veel makkelijker om een langere periode te bekijken. Hierdoor is de analyse nauwkeuriger en omdat wij de gegevens rechtstreeks van de bank ontvangen, is de kans op fraude zeer klein. Ook maak je het de klant een stuk makkelijker, doordat je de persoon niet opzadelt met het verzamelen van allerlei losse documenten. Scheelt ook veel over en weer e-mailverkeer en telefoontjes.”

Waarom zou het veiliger zijn om met Loanwise de financiële situatie vast te stellen voor een lening?

“Omdat het automatisch gebeurt, zie je geen dingen over het hoofd, waardoor het grondiger is en objectiever, dan bij een handmatige beoordeling van documenten.”

Samengevat…

“Loanwise helpt ons om de financiële analyse binnen een paar minuten te regelen, waardoor de lening snel kan worden verstrekt. En dat tegen een scherpe rente, omdat we minder kosten maken bij de beoordeling van de lening en ook de kwaliteit van de verschafte leningen, met minder gemiste betalingen, beter is. Allemaal goed voor de concurrentiepositie.”

Toch, waarom zou je met Loanwise gaan werken als wat je doet al succesvol draait?

“De marges op consumptieve kredieten zijn niet hoog, zo’n handmatige analyse is traag, arbeidsintensief en foutgevoelig. Hoe efficiënter en veiliger je dat kunt doen, des te meer leningen je kunt afsluiten en minder betalingsproblemen er zullen zijn.”

Lender & Spender bereikt met de uitgezette leningen op het platform binnenkort de grens van 100 miljoen euro. Welk effect heeft Loanwise op jullie portfolio?

“Op jaarbasis is het kredietverlies in onze portefeuille lager dan 0,1 procent. Dat is vergelijkbaar met de kredietverliezen op Nederlandse hypotheken.”

Op welke onderdelen in de dienstverlening van een intermediair is inzet van techniek nog meer een uitkomst?

“Omdat niet elk van onze partners eenzelfde proces hanteert om leningen te organiseren, zetten we onze techniek flexibel in. Wil je bijvoorbeeld alleen werken met een ‘linkje’ om de klant door te verwijzen, dan kan dat, maar je kunt ook volledig integreren met onze software en deze afstemmen op je eigen proces. Hetzelfde geldt voor de Loanwise-tool. Die kun je als intermediair zelf inzetten, of het geheel door ons laten verzorgen. Uiteindelijk willen wij vooral goed begrijpen hoe onze partners werken, zodat we samen een optimaal proces kunnen neerzetten.”

Liggen er innovaties in het verschiet?

“In leningenland wordt al lang gepraat over volledig automatische beoordeling en goede online identificatie, wij zijn hard aan het werk om daarvoor met een goede oplossing te komen.”

Lees en deel het volledige interview op onze Linkedin-pagina

 

 

Lender & Spender nieuws
Notification Message