Digitalisering is tegenwoordig onvermijdelijk. Het stelt bedrijven in staat om de interactie met klanten te versnellen, verbetert de gebruikerservaring en draagt bij aan het verlagen van risico’s en kosten. Digitalisering verandert de maatschappij en roept tevens bij veel mensen vragen op. Onder andere over veiligheid en beïnvloeding. 

Snellere processen

Het digitaliseren van processen verandert de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten. Waar men vroeger bijvoorbeeld nog naar een kantoor moest voor het afsluiten van een lening kan dit tegenwoordig geheel digitaal en op ieder gewenst tijdstip. Dit is natuurlijk fijn, want het versnelt het aanvraagproces en kost daarmee minder tijd en dus ook geld. 

Een ander voorbeeld is dat wij bij Lender & Spender sinds vorig jaar op basis van eenmalige toegang tot de banktransacties van de leningnemer direct kunnen zien of het afsluiten van een lening voor de aanvrager verantwoord is. Voorheen werden hiervoor bankafschriften geupload die met de hand bekeken moesten worden. Deze oplossing zorgt niet alleen voor snellere processen, maar de kans dat zaken over het hoofd worden gezien is hiermee nagenoeg uitgesloten. De consument is dan ook beter beschermd dan voorheen.

Door de invoering van bovenstaande toepassingen zijn de kosten en de risico’s van een lening lager en dit resulteert weer in een lagere rente voor de consument. En bij ons ook nog eens in een aantrekkelijker rendement voor de investeerders.

Het is echter ook begrijpelijk dat dit soort vernieuwingen een aantal vragen met zich meebrengt. Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met je persoonlijke gegevens? Wie zijn de mensen achter het bedrijf waar je jouw gegevens achter laat? Worden de gegevens veilig opgeslagen? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die misschien wel worden gesteld bij het digitaal afsluiten van een persoonlijke lening.

Het is daarom altijd belangrijk om op voorhand uit te zoeken waar je een lening afsluit en met wie je je persoonlijke gegevens gaat delen. Kijk bijvoorbeeld naar recensies, klachten of nieuwsberichten. Helaas zijn er veel partijen die misbruik maken van digitalisering. Jaarlijks zijn hier veel mensen de dupe van. Vorig jaar is er, mede door de komst van corona, maar liefst 7 keer meer melding gemaakt van cybercrime dan de drie jaren daarvoor.

Zijn wij als bedrijf klaar voor de toekomst?

Wij zijn continu bezig met het optimaliseren van de processen en zo ook met het waarborgen van de veiligheid van de gegevens van onze klanten. Wij werken nauwkeurig en zorgen ervoor dat alles goed beveiligd is. Wij zijn meer dan klaar voor de digitale toekomst!